De warmste stad - Reisverslag uit West Kelowna, Canada van hilmaenpiet - WaarBenJij.nu De warmste stad - Reisverslag uit West Kelowna, Canada van hilmaenpiet - WaarBenJij.nu

De warmste stad

Door: Piet

28 Juli 2017 | Canada, West Kelowna

In vergelijking met vorige reizen zijn we deze keer wat langer op één plek. We verblijven nu in totaal vier nachten in West Kelowna. Een nogal chique buurt waarin ons B&B staat (een oversized huis met zwembad en hottub). De B&B wordt gerund door een Chinees echtpaar wiens Engels niet heel best is, maar hun vriendelijkheid maakt dat dan weer goed.

Het gebied rond Lake Okanagan (waar Kelowna ligt) is ruimschoots de warmste streek van Canada. Afgelopen dagen is het hier steeds meer dan 30 graden geweest, dus je moet ook wat voorzichtig omspringen met je energie. Dus past wat lezen aan het zwembad daar prima bij.

En natuurlijk een bezoek aan Quails' Gate Winery. Door de temperatuur en de ligging (de heuvel van een slapende vulkaan), is dit echt een super plek voor wijnbouw. Ze willen dat ook graag laten zien in rondleidingen en proeverijen. Dat gaat wel op z'n Canadees, niet te formeel en met de nodige humor. Maar tegelijkertijd wel trots op hun product en wat ze er mee bereiken. Voor de vinologen, deze wijnstreek alleen is al een prima reden om naar het Okanage gebied te gaan.

Behalve de temperatuur blijven ook de Canadezen opvallend warme mensen. Ze spreken je overal vriendelijk en belangstellend aan. En als ze, in de haast, een deur voor je neus laten dichtvallen lopen ze terug en bieden ze excuses aan. Als een meneer, kijkend op zijn telefoon, bijna Hilma omver loopt verontschuldigd hij zich lachend en verteld dat hij ook moet stoppen steeds op dat ding te kijken.

Dit beeld van hoe de Canadezen met elkaar en met anderen omgaan past, voor mijn gevoel, ook goed in de manier waarop ze met hun omgeving omgaan. Natuurlijk, afval en zwerfafval is een beroepsmatige afwijking van mij. Alleen je kunt hier niet zoveel met die afwijking. Er ligt hier namelijk bijna geen zwerfafval. Niet in de dorpen, niet in een grotere stad als Kelowna, maar ook niet langs de snelwegen.

In zo'n schone omgeving genieten we dan ook van een ritje met de auto en een picknick bij één van de vele meertjes. Dit keer zien we volop vogels. Dan is het nu wel tijd om de aankopen bij de winery maar open te maken.

• 28 Juli 2017 - 12:58

Ellen:

Wow ziet er echt relaxed uit daar!! Cheers & Enjoy!!! XXX

• 30 Juli 2017 - 20:10

Sylvia:

Hi, ben niet de vlotste, maar ben weer helemaal bij!
    Heel veel plezier en geniet! Groetjes syl