De cultuur van de grote stad - Reisverslag uit Buenos Aires, Argentinië van hilmaenpiet - WaarBenJij.nu De cultuur van de grote stad - Reisverslag uit Buenos Aires, Argentinië van hilmaenpiet - WaarBenJij.nu

De cultuur van de grote stad

Door: Piet

14 Oktober 2012 | Argentinië, Buenos Aires

Het voordeel van het tijdsverschil is dat je lekker vroeg op bent om te ontbijten en de stad te gaan verkennen. In Buenos Aires moet je natuurlijk als eerste naar het Plaza de Mayo. Aan het plein liggen een aantal belangrijke gebouwen. Onder andere het beroemde roze paleis waar Evita Perron het volk toesprak.

Wij gingen, na het bekijken van het plein, eerst de winkelstraat in. Wat opvalt is de verschrikkelijk slechte staat van het wegdek. Tijdens het winkelen zie je af en toe een hele familie in een gat in de grond verdwijnen.

Waar ook ter wereld, als het koffietijd is, zet Hilma haar “Starbucks Radar” aan. Dat gaat als volgt: mijn lief scant de omgeving af naar iemand met een Starbucks beker, als ze die ziet gaat ze er op af en vraagt waar het dichtsbijzijnde filiaal is: et voila “daar is de koffie”.

Na de koffie was het tijd voor het eerste stukje cultuur. De Borges Galerias; moderne kunst. En zoals overal was de kwaliteit nogal wisselend. Van een tekenaar die nogal geobsedeerd was door wijdbeense vrouwen tot een beeldje van nonnen bij een auto. Dat laatste hoorde bij een overzichtstentoonstelling van Le Corbusier, maar geen idee wat het er mee te maken had.

Daarna hebben Hilma en ik toch zeker een uur ademloos gekeken naar een grote parade van dansende indianen. Steeds verschillende groepen dansten door een lange straat waarbij ze een vreselijk vermoeiende dans uitvoerde. Het nadeel is dat je geen enkele culturele referentie hebt. Dus wat het betekende of wat het doel was … geen idee. Maar het was stampvol en ook de Argentijnse televisie was ter plaatse.

Na de late lunch waren we hard toe aan de siësta, want ook onze jetlag heeft tenslotte recht op vakantie.

Pas later op de avond weer de stad om lekker te gaan eten. Afgesloten Plaza la Dorego waar live de tango werd gespeeld en gedanst. Dus wat ons betreft: hasta la vista!

• 15 Oktober 2012 - 11:55

Bas:

Ziet er goed uit!!! Heel veel plezier daar, ondertussen kan je natuurlijk heel goed Spaans Hilma!

Groetjes,

Bas

• 15 Oktober 2012 - 13:46

Monique:

Leuk om jullie belevenissen te lezen. Ziet er zeker goed uit en wat een mooie foto's weer Hilma. Geniet ervan!!

Groeten van Rob en Monique.