First Nations langs de North Coast - Reisverslag uit Port Hardy, Canada van hilmaenpiet - WaarBenJij.nu First Nations langs de North Coast - Reisverslag uit Port Hardy, Canada van hilmaenpiet - WaarBenJij.nu

First Nations langs de North Coast

Door: Piet

05 Augustus 2017 | Canada, Port Hardy

Alhoewel we de avond er voor hebben genoten van het bier van de Forbidden Brewery zijn we vroeg op en rijden we in bijna één keer door naar Port Hardy. Een plaatsje wat redelijk aan het noordelijkste puntje van Vancouver Island ligt. Er is niet meteen veel te beleven, maar er staat een mooi nieuw hotel dat daar is neergezet door een lokale 'Nation'. Een goede plek om drietal nachten te verblijven.

En tijd genoeg om een aantal plekken te bezoeken. Met de ferry gaan we naar Alert Bay, zoals ze zelf zeggen: "home of The killer whale". We hebben er veel gezien, maar geen Orca's. Wel een Bold Eagle (waarvan het leek of hij op de boot zat te wachten). Verder maakt het eilandje een mysterieuze indruk. Alhoewel er nog mensen wonen lijkt het ook verlaten. De meeste hotels en restaurants die er waren zijn dicht en bezig te vergaan.

Dat maakt de plaats wel erg fotogeniek. Niet alleen de oude begraafplaats met totempalen, maar ook de half vergane 'netloft' waar de vissers vroeger hun netten bewaarden zijn prachtige foto-objecten. De 'lunchroom' is oude lege winkel waar een dame alles staat te frituren (en wat nog verrassend lekker is). Het Cultural Center is een modern gebouw met een unieke verzameling maskers en andere voorwerpen en verhalen van de First Nations (de verzamelnaam voor de verschillende lokale bewoners).

Vandaag zijn we super vroeg opgestaan om al om 5 uur (!) op een trip te gaan. De lokale Nation heeft onder andere een bedrijf opgezet dat boottours verzorgd. De Nakwakto Rapids is een stroomversnelling tussen eilandjes waar het water ongelofelijk grillig wordt bij de getijde wisseling. Het is de snelste getijdewisseling ter wereld (20 knopen). Zie korte video van 17seconden; . We krijgen niet alleen informatie over de natuur, maar ook over de cultuur en gebruiken van de First Nations. We zien Zeeleeuwen en zeeotters (die laatste helaas van heel ver weg).

Laten we er maar duidelijk over zijn, ook die aardige Canadezen zijn buitengewoon onbeschoft geweest (om het nog aardig te zeggen) ten opzichte van de oorspronkelijke bewoners. Verplichte 'relocations', het verbieden van traditionele vieringen, het vernietigen van gebouwen, het gebeurde allemaal. Eigenlijk was de verwachting (lees plan) dat er rond 2000 geen sprake meer zou zijn van First Nations. Ze moesten opgaan in de 'Canadese' bevolking of gewoon verdwijnen.

Het is goed dat de Nations de mogelijkheid hebben gepakt om via toeristen tours hun cultuur te laten zien en voortbestaan .