Een hoofdstad als een rustig kabbelend beekje - Reisverslag uit Montréal, Canada van hilmaenpiet - WaarBenJij.nu Een hoofdstad als een rustig kabbelend beekje - Reisverslag uit Montréal, Canada van hilmaenpiet - WaarBenJij.nu

Een hoofdstad als een rustig kabbelend beekje

Door: Piet

21 September 2014 | Canada, Montréal

Het is vanuit Tadoussac niet heel ver naar Québec, maar er is nog genoeg te zien. Zeker als je via een mooi omweggetje gaat. Dan zijn er nog voldoende uitzichtpunten en zelfs een plaats om te picknicken, wat we dan ook maar gedaan hebben. Met zicht op de Lawrence Baai.

We waren gewapend met kaarten, digitaal en analoog, om ons appartement in Québec te vinden ... Maar dat bleek nergens voor nodig. Het mag dan de hoofdstad van de gelijknamige provincie zijn, Québec gaat niet de boeken in als een wereldstad. We reden in één keer recht op ons appartement af.

We besloten dit keer niet voor een hotel te gaan maar voor een appartement. Dat geeft wat meer vrijheid en vaak ook nog meer ruimte ook. Dat laatste viel in dit geval nogal tegen. Maar de locatie was werkelijk perfect. Centraler dan dit konden we niet zitten. De restaurants waar je tussen kunt kiezen zijn te verdelen in twee categorieën, oud en afgetrapt of hip and happening.

In een tussencategorie zat de kroeg waar een een paar heerlijke biertjes dronken. In een donkerbruine sfeer bestierde een gezette dame de kroeg. En op een perfecte manier. Goede sfeer, pizzapuntjes om te snacken ... daar werd ik echt heel blij van. Voor het eten kozen we een restaurant uit de categorie hip and happening, met een prima resultaat.

De volgende dag door de oude stad van Québec gelopen. Dat ziet er zo'n beetje uit als Brugge. In dit geval kwamen de meeste bezoekers van drie enorme cruiseschepen die in de haven lagen. Deze schepen hadden hun vooral bejaarde lading over de stad uitgestrooid. En in tientallen groepen werden ze rondgeleid door "le vieux Québec". Het is prima om er tussendoor te lopen. De hele stad heeft een relaxed tempo en er is voldoende te zien voor een dagje. Zeker als je aan het eind van de middag in een prachtig park gaat zitten lezen. Wel met vreselijk brutale eekhoorns (grijze en zwarte) die even komen kijken of je niets bij je hebt.

Even borrelen en een hapje eten in weer zo'n hip and happening place. We lieten het ons goed smaken, en dronken misschien net een glaasje meer dan ons oude lichaam (van Hilma natuurlijk veeeeeeel jonger) kon hebben. Dus na het eten gingen wij heel even liggen om straks nog wat te gaan drinken ... het ontbijt daarna smaakte prima.

De weg naar Montréal is een soort rechttoe rechtaan. Tegen de avond kwamen we aan, weer in een appartement ... dit keer zeer ruim. Boodschappen gedaan en zo maar eens wat gaan koken.

See you all.