Rondzwemmende verjaardagscadeautjes - Reisverslag uit Tadoussac, Canada van hilmaenpiet - WaarBenJij.nu Rondzwemmende verjaardagscadeautjes - Reisverslag uit Tadoussac, Canada van hilmaenpiet - WaarBenJij.nu

Rondzwemmende verjaardagscadeautjes

Door: Piet

18 September 2014 | Canada, Tadoussac

Tijdverschil geeft mooi aan hoe relatief de dingen zijn. In Nederland was Hilma gisteren toen wij hier gingen slapen net jarig, hier in Canada nog lang niet. Voor sommige is het tijdverschil gewoon best ingewikkeld en bellen ze daarom midden in de Canadese nacht op om Hilma te feliciteren. De jarige slaapt dan overigens gewoon door .... haar man niet!

Na de ochtend verjaardagszoen op weg naar het ontbijt. Om van ons motel in het dorpje Tadoussac te komen moeten we steeds met de pont. Die gaat hier dag en nacht, maar is een slagje of twee (misschien wel drie) groter dan de pont bij IJmuiden (er kunnen zeker 8 grote trucks en nog 40 personenauto's op).

Ondanks dat Tadoussac nogal toeristisch is, vonden we een erg goede plek om te ontbijten. De Provincie Quebec is natuurlijk Franstalig, maar ook deze meneer in het restaurant bewees dat als je maar begint met Frans te spreken, zij als beloning best wat Engels willen proberen. Voor het ontbijt hadden we al besloten, we gaan het nog een keer proberen ... walvissen spotten.

Voor het zover was, een ritje langs de kust. Op sommige uitzichtpunten stonden mensen met vreselijk professionele kijkers ... ze zagen een spiegelgladde baai, maar geen walvissen.

Het inschepen verliep vlot, ook hier was weer een enthousiaste zeebiologe die alles wat we zouden zien aan elkaar zou praten. En ja hoor, begon het eerst nog met wat "gewone" zeehonden en beluga's, daarna zagen we een blauwe vinvis (erg uitzonderlijk), een bultrug (wat gebruikelijker) en een dwergvinvis. Tussendoor nog wat snelle grijze dolfijnen en een moeder Beluga met haar kleintje. Om alles af te ronden bleek er in het haventje van Tadoussac ook gewoon een dwergvinvis te zwemmen.

Terug aan land snel de kroeg in om op de geslaagde afloop te toosten. En de foto's bekijken. Alhoewel het fotograferen van een 20 meter lange walvis (die maar een heel klein beetje boven water komt op een onverwachte plek) nog best een klus is. Hilma vond het in ieder geval een heel geslaagde verjaardag (en dankt iedereen voor alle felicitaties).

See you all.

• 18 September 2014 - 02:15

Iedereen bedankt voor alle felicitaties! Het was een fijne 'weer eens wat anders' verjaardag! Liefs Hilma

• 18 September 2014 - 07:59

Rena Van Der Veer:

Hilma nog van harte gefeliciteerd!!!