Husky’s - Reisverslag uit Rovaniemi, Finland van hilmaenpiet - WaarBenJij.nu Husky’s - Reisverslag uit Rovaniemi, Finland van hilmaenpiet - WaarBenJij.nu

Husky’s

Door: Piet Burgering

26 Februari 2023 | Finland, Rovaniemi

Naar een wit land met een onbegrijpelijke taal

De voorpret was al groot voor deze reis naar Fins Lapland. Al is het maar omdat ongeveer iedereen zegt: “dat staat ook nog op mijn Bucket list”. Nou heb ik een tip voor bucket lists: gewoon meteen doen!

Dus wij in het vliegtuig naar Rovaniemi. Dat ligt dus zo ongeveer op de (noord) poolcirkel. En als je daar heengaat moet je je dus voorbereiden op kou en sneeuw en heel veel gedoe over de kerstman. Maar dan ook echt heel veel gedoe over de kerstman. Terwijl we die al ooit tegen zijn gekomen in Alaska, maar blijkbaar is de beste man deze kant op geëmigreerd.

We zitten deze week in een prima chalet waar we met z’n tweeën echt heerlijk veel ruimte hebben. En volgens goede Finse traditie ook een sauna (die we deze week zeker gaan proberen). De zaterdag was er om wat te eten en uit te rusten van de reis. Op tijd naar bed om de volgende dag vroeg op te staan.

Vroeg uit de veren om al meteen een hoogtepunt van de vakantie te beleven. Netjes opgehaald bij het chalet naar het centrum van Rovaniemi om daar in stevige schoenen en een dik pak te worden gestoken. Dan op weg naar de plek voor de Husky safari. Een korte uitleg en we konden op weg. Hilma zittend als passagier voor de slee en ik als bestuurder staand achterop. Een span van 5 Huskys die echt heel veel zin hadden om lekker te gaan rennen. En die gelukkig de weg wisten, zodat mijn enige stuurmanskunst hoefde te bestaan uit remmen en een beetje mee hangen in de bocht.

Maar het is echt super gaaf. De honden hebben er echt zin in en balen zichtbaar als ze stil moeten staan. Halverwege zijn Hilma en ik van plek gewisseld. Ook als passagier is het een gave ervaring. Wel een bijzondere ervaring: Husky’s kunnen al rennend poepen, en dat doen ze dus ook. Na de rit liggen de honden uit te rusten in de sneeuw en genieten van de aandacht en de aaien die ze krijgen. Ze zijn super aanhankelijk. De slimsten (leaders voorop) zijn de vrouwtjes. Volgens de vrouwelijke gids.

Na zo’n bijzondere ervaring even rustig aandoen in de middag. Dan een stevige wandeling naar de stad om daar heerlijk rendier te eten. Om het niet al te gek te maken met de taxi naar huis. Een mooie enerverende dag.

• 26 Februari 2023 - 18:59

Ellen:

Haha vooral dat rendier eten maakt het helemaal af [e-1f609]!! Echt heel leuk om te lezen en nu al benieuwd naar het vervolg van dit avontuur...Geniet!!! XXX

• 26 Februari 2023 - 19:02

Evelyn:

Oh heerlijk, Piet en Hilma zijn op vakantie!

ik heb er weer zin in :)

• 26 Februari 2023 - 19:15

Rineke:

Fantastisch!

• 26 Februari 2023 - 20:43

Petra Van De Kittens :

Ziet er zo super uit. Wij gaan het zeker ook doen.

• 27 Februari 2023 - 08:53

Susan:

Wat fijn dat we weer een beetje met jullie mogen meereizen. Je zat als een ware drs P op de ‘trojka’ Piet [e-1f61c]! Maar wat een prachtige plaatjes, heel veel plezier samen en hou elkaar lekker warm [e-1f618]

• 28 Februari 2023 - 08:00

Ilse:

Wat een mooie reis Hilma en Piet en jee wat gaan die husky’s snel zeg. Mooie foto’s van een hele andere wereld. Geniet en liefs ilse