Als de Canadese rook om je hoofd is verdwenen - Reisverslag uit Canmore, Canada van hilmaenpiet - WaarBenJij.nu Als de Canadese rook om je hoofd is verdwenen - Reisverslag uit Canmore, Canada van hilmaenpiet - WaarBenJij.nu

Als de Canadese rook om je hoofd is verdwenen

Door: Piet

19 Juli 2017 | Canada, Canmore

Al een paar dagen voor vertrek heeft Hilma door dat er in het gebied van onze reisbestemmingen nogal wat bosbranden zijn. Er blijkt zelfs een officiële Canadese overheidssite die precies weet waar welke bosbrand is. Hilma is een geregeld bezoeker van die site. De verdere reisvoorbereidingen verlopen normaal. Al zijn er tegenwoordig meer mensen in ons huis als we op vakantie zijn dan als wijzelf thuis zijn.

De reis verloopt prima, de wachtrijen op Schiphol zijn niet zo lang als iedereen doet vrezen. Calgary is een prima luchthaven en Hilma zoekt de leukste douanier uit om het land in te komen ... tot hij begint over de bosbranden. Dan is Hilma's vuurtje gedoofd en begint ze zich nog meer zorgen te maken.

De auto halen we dit keer zonder drama, behalve dat ik het grappig vind dat de autoverhuur meneer ons ook een navigatiesysteem wil verhuren, bij een auto met een ingebouwd navigatiesysteem. We proberen zo lang mogelijk wakker te blijven, maar zo leuk is Down Town Calgary nou ook weer niet.

Vroeg slapen wil ook zeggen vroeg op. We rijden de stad uit richting Banff. We volgen de 'oude' route naar Lake Louise. De weg is prachtig, het beloofde wildlife is nog met iets anders bezig, maar dat zullen we vast nog wel zien?! Het uitzicht was mooi, maar we konden lang niet alles zien door wat we eerst dachten dat mist was. Al snel bleek het rook te zijn van verschillende bosbranden. Gelukkig zijn ze nog vele kilometers ver weg.

Lake Louise schijnt prachtig te zijn. Schijnt omdat het ineens zo druk was dat er geen plek meer was, en wij dus maar weer zijn vertrokken. Er is dus tijd voor een heerlijk rustige picknick op de mooie zijweg, met bezoek van eekhoorns. En we nemen de lange weg terug naar Canmore. Op sommige plaatsen begint de rook behoorlijk dik te worden. En bij het uitstappen bij het B&B ruikt de lucht ook verbrand.

In eerste instantie zitten we buiten op het terras van het restaurantje eten. Maar naast de rook komen nu ook roetdeeltjes naar beneden. Het geeft wel mooie plaatjes met heiige vergezichten en een prachtige 'rode zon'. Maar nu eerst een goede nachtrust.

• 19 Juli 2017 - 14:33

Susan:

Haha Piet en Hilma, ik zie het helemaal voor me. Hou het hoofd koel zou ik zeggen ;-) en geniet vooral van al het moois dat jullie tegenkomen. Fijn om zo een beetje mee te reizen, heel veel plezier nog! X