Van sterrenrestaurant naar BurgerKing - Reisverslag uit Vallejo, Verenigde Staten van hilmaenpiet - WaarBenJij.nu Van sterrenrestaurant naar BurgerKing - Reisverslag uit Vallejo, Verenigde Staten van hilmaenpiet - WaarBenJij.nu

Van sterrenrestaurant naar BurgerKing

Door: Piet

14 Oktober 2015 | Verenigde Staten, Vallejo

De highway 1 naar Bodega Bay is vooral prachtige steile kliffen en heel veel bochtjes draaien. Alhoewel de eerste kilometers in de mist zijn, zie je door de flarden mooi de kust "opkomen". Tijdens een stop ook nog een heerlijke wandeling naar het strand gemaakt. Maar het plezier begon pas echt in Bodega Bay. We sliepen in een kruising tussen een B&B, een hotel en een vakantiehuisje. En er tegenover zat een restaurant.

Op onze vraag of het 'een beetje goed was?' werd wat achteloos geantwoord dat ze een Michelin ster hebben en dat we vast nog wel konden reserveren. Zo gezegd, zo gedaan. We hebben heerlijk zitten eten, maar ook nog eens erg gezellig. Naar Europese maatstaven was het erg informeel voor een sterrenrestaurant, maar de kwaliteit en smaak van het eten was werkelijk zalig.

Ook het ontbijt in Bodega Bay was bijzonder, niet zozeer vanwege de smaak, maar vanwege de locatie. In Bodega Bay is de film The Birds van Hitchcock opgenomen. Zo'n beetje elke plek in het dorpje geeft aan 'DE' locatie van de film geweest te zijn. Maar restaurant The Tides is aantoonbaar betrokken bij de film. Overigens is het uitzicht bij het ontbijt gewoon het leukst; superglad water met zeehonden, flamingo's en andere vogels te over.

We reden richting Napa Valley, maar reden vooral tegen een steeds hoger wordende temperatuur op. In de airco van de auto was het prima uit te houden, maar daar buiten werd het met 32 tot 36 graden nogal warm. Daarbij is Napa Valley vooral een lange file. Dus we hebben het wijn proeven gelaten voor wat het was.

Omdat we geen zin hadden in de enorme hotel prijzen in San Francisco, boekten we in Vallejo. Dat leek de eerste avond een minder goed idee. Moe van het rijden en wat chagrijnig van de temperatuur konden we niets anders te eten vinden dan een BurgerKing en wat prefab eten in een Mexicaanse supermarkt. Het houdt je nederig, zullen we maar zeggen.

Dinsdagochtend bleek Vallejo toch uitstekend gekozen. Je kunt er namelijk super makkelijk in een uurtje met de Ferry naar San Francisco. Relaxed over het water aankomen in downtown SF. Omdat we al eens eerder in de stad zijn geweest (en omdat helaas het SFMOMA dicht is), kozen we voor een wandeling door Chinatown en het oude Telegraph Hill. Echt de moeite waard, inclusief de 'beklimming' van de Coit Tower (per lift). Goed voor een 360 graden blik op de stad.

Nog een heerlijke pasta gegeten, veel rondgelopen (erg veel heuvel op, heuvel af) en eind van de middag weer de boot op. Morgen gaan we op de Hilma bedevaart, naar Apple ... ze is nu al zenuwachtig.

• 14 Oktober 2015 - 08:51

Marijke:

Waaauw ziet er mooi uit!