If you litter it will hurt - Reisverslag uit Enumclaw, Verenigde Staten van hilmaenpiet - WaarBenJij.nu If you litter it will hurt - Reisverslag uit Enumclaw, Verenigde Staten van hilmaenpiet - WaarBenJij.nu

If you litter it will hurt

Door: Piet

04 Oktober 2015 | Verenigde Staten, Enumclaw

Om naar Amerika te vliegen heb je tegenwoordig bijna een hele dag op Schiphol nodig. Met checks en dubbel checks en riem af en alle electronica uit de tas. Maar uiteindelijk vertrek het vliegtuig en heeft Delta aan boord weer de vertrouwde 'chicken or pasta'. En een magnifiek uitzicht op Groenland. Maar het blijft 10 uur in een vliegtuig.

Na op 'SeaTac AirPort' alle douane en security meneren keurig te woord te hebben gestaan is het tijd voor het huurauto ritueel. Al waren Hilma en ik het dit keer snel eens. We rijden de komende drie weken rond in een Ford Escape, groot maar toch niet te.

Van het vliegveld naar Tacoma in een file. Vrijdagavond zes uur, wegwerkzaamheden, goed voor ouderwets langzaam rijdend en stilstaand verkeer. Maar het hotel was makkelijk te vinden en het naastgelegen Aziatische restaurant was ideaal om onze jetlag honger te stillen.

Het hotel was zoals het hotel altijd is de eerste nacht, niet wat je er van verwacht, maar ook niks mis mee. Een bed om heel diep in slaap te zakken en een ontbijt waar je mee op weg kunt.

We besluiten Seattle links te laten liggen. Gewoon nog even geen zin in een stad. We rijden vast richting mount Rainier. Het is soms mistig maar dat maakt de wereld prettig klein. Al snel zijn er geen steden meer maar dorpjes. Dorpjes zoals je ze wil zien in Amerika. Met een diner waar een knappe serveerster blijft vragen 'is everything good for you?' Om vervolgen weer verder te fladderen en aan de volgende tafel hetzelfde te vragen.

Langs de wegen staan vaak de meest prozaïsche borden. Teksten over wie dit stuk van de weg sponsort, of wie er doodgegaan is door dronken te rijden. maar de mooiste vonden we vandaag toch wel: ' if you litter it will hurt'.

De stop voor vandaag is Enumclaw. Er is nog een echte 'main street' met winkeltjes met een houten gevel. En kroegen waar je kunt eten en drinken. Waar ze IPA's hebben die je baard doen groeien. En waar ze steeds vol verwondering vragen waarom een toerist naar dit deel van Amerika komt? Vermoedelijk omdat ze zelf al tijden niet naar buiten hebben gekeken. Daar ligt, wat verscholen in de mist, mount Rainier in alle pracht. Morgen rijden we er omheen.